معرفی موتور های جستجوگر ایرانی و انواع مرورگرها مطلب ارسالی از sina

دانلود برنامهٰ،مطالب درسی و...

معرفی موتور های جستجوگر ایرانی و انواع مرورگرها مطلب ارسالی از sina

جس جو

اولین موتور جستجو گر ایرانی که میخواهیم معرفی کنیم جس جو هست این جستجوگر یکی از اولین موتور های جستجو گر ایرانی هست که برای ورد به آن میتوانید از این لینک استفاده کنید:

http://www.jasjoo.com/

در این سایت میتوانید به جستجوی وب | تصاویر | فیلمها | بپردازید و به جزء جستجو امکانات دیگری مانند سرگرمی کتابخانه و مترجم هم دارد که میتوانید در کنار جستجوی خود از آنها هم استفاده کنید.

در قسمت دیکشنری و مترجم شما میتوانید از زبان های فارسی ، انگلیسی ، اسپانیایی ، آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی استفاده کنید که همه این زبان ها ۲ طرفه هست. همچنین میتوانید همزمان در صفحات یکی از این زبان ها جستجو کنید مثلا با تایپ کلمه سلام و گذاشتن تیک بر روی زبان آلمانی کلمه شما در صفحات آلمانی جستجو میشود.

همچنین در این سایت قسمتی به نام تبدیل تاریخ وجود دارد که میتوانید تاریخ های میلادی شمسی و قمری را به یک دیگر تبدیل کنید برای ورد به این قسمت از این لینک استفاده کنید

http://www.jasjoo.com/tools/date-converter/?ask=

جستجو در این سایت ساده بوده و بیشتر سعی شده سایت های ایرانی و فارسی در آن لیست شوند.

پارسیک

دومین سایت ایرانی جستجوگری که میخواهیم معرفی کنیم پارسیک هست که میتوانید برای ورود به آن از این لینک استفاده کنید:

http://www.parseek.com/

این سایت نسبت به سایت قبلی کمی ساده تر است ولی تقریبا همان امکانات را دارد و میتوانید بین صفحات متنی و تصویری جستجو کنید.

این جستجوگر یکی از قدیمی ترین سایت های جستجو ایرانی هست که از سال ۱۳۸۱ کار خود را شروع کرد نوع سیستم این سایت بر پایه Meta Search Engine میباشد و از بانک اطلاعات دیگر جستجوگر ها مانند گوگل و یاهو استفاده میکند.

پس یعنی اگر شما در این سایت کلمه ای را سرچ کنید در واقع در چندین سایت جستجوی شما انجام میشود و جواب شما در این سایت نمایش داده میشود.

اما نکته قوتی که در این سایت وجود دارد سفارشی سازی جستجو های فارسی است که به گفته خود سایت جستجو های فارسی بهتر نمایش داده میشود و نتایج بهتری دارند.



ریسمون

سومین سایتی که قصد معرفی آن را داریم ریسمون هست که یک سایت بسیار ساده و ایرانی برای جستجو میباشد ، برای دستیابی به این سایت به این لینک بروید:

http://www.rismoon.com/

این سایت از مهر ۱۳۸۳ کار خود را شروع کرده هست و نزدیک به یک سال هست که به صورت آزمایشی خدمات میدهد.

اگه به این سایت بروید کلمه BETA را مشاهده میکنید که منظور از آن حالت آزمایشی هست و ممکن است هنگام کار با آن به مشکلاتی برخورد کنید. پروژه ریسمون منحصرا بوسیله شرکت رادکام به اجرا در آمده هست.

قابلیت های کلی این سایت به نقل از خود این سایت و حامیان آن (البته اکثر سایت های ایرانی همچنین امکاناتی را ندارند و این یکی از اولین سایت هایی هست که این چنین امکاناتی را دارد.)

- نمایه سازی اسناد و پرونده هایی با قالبهای Open Office, Text RTF, Microsoft Office, PDF, HTML با پشتیبانی کامل از زبان فارسی.

- نمایه سازی محتویات فارسی بصورت جامع ، بطوریکه صفحاتی که با کاف و یای عربی تولید شده اند نیز به صورت فارسی نمایه سازی می شوند و در خروجی جستجو ظاهرمی گردند.

- نمایه سازی وب سایتهایی که با پروتکل SSL امن شده اند و نمایه سازی اسناد و پرونده هایی که در FTP سایت قراردارند و زمانبندی نمایه سازی مجدد.

- بهره مندی از Caching برای نگهداری اسناد و صفحات نمایه سازی شده.

- دسته بندی وب سایتهایی که نمایه سازی می شوند و امکان ارائه خدمات جستجو بصورت یک وب سرویس به وب سایتهای تابعه پورتالها دارد.

- قابلیت اعتبارسنجی برای ورود به بخشهای اینترانتی که برای دسترسی به آنها به گذرواژه نیاز است.

- پشتیبانی از stop words برای مشخص کردن کلمات و یا عباراتی که لازم نیست در نتیجه جستجو ظاهر شوند، مانند حروف اضافه “و”، “از”، “به” ، …

- جستجوی منطقی بصورت ترکیب عطفی، فصلی و یا نفی از منطق بولی.

- بهره مندی از جستجوی پیشرفته با قابلیتهایی نظیر محدود کردن جستجو به موضوع مورد نظر و مشخص کردن کلمات یافت شده در نتیجه جستجو

- اجرای چند نسخه از برنامه نمایه سازی و عملکرد همزمان آنها برای تسریع در امر نمایه سازی.

- بهره مندی از روال رتبه بندی نتایج جستجو به طوریکه صفحات و اسناد با ارتباط بیشتر، رتبه بالاتری در خروجی جستجو دارند.

- و دیگر امکاناتی مانند نمایش تعداد کل نتایج یافت شده ، محاسبه و نمایش زمانی که صرف جستجو شده است و نمایش خلاصه صفحه و یا سند یافت شده در نتیجه جستجو

همچنین دیگر امکاناتی که در این سایت وجود  دارد اطلاعات ۱۱۸ هست که متاسفانه  به تازگی توسط  مخابرات قطع گردیده  هست ولی در اوایل  که این امکان وجود داشت میتوانستیم  با آن به جستجوی  نام و تلفن بپردازیم. همچنین این سایت مثله سایت جس جو امکان تبدیل تاریخ هم دارد که میتوانید تاریخ های میلادی شمسی و قمری را به یکدیگر تبدیل کنید.

فایاب

آخرین سایت جستجوگر ایرانی که میخواهیم به معرفی آن بپردازیم فایاب نام دارد که برای رفتن به سایت آن میتوانید به این آدرس بروید:

http://www.fayab.com/

فایاب یک سایت بسیار ساده هست که امکان اصلی آن فقط جستجو هست و یک امکان دیگر به نام پرتال خبری دارد که در آن اخبار روز جهان و ایران در آن قرار میگیرد که برای ورد به آن از این آدرس استفاده کنید :http://news.fayab.com/

یک نقطعه ضعف در این سایت وجود دارد که آن این است که نمیتوان در هنگام جستجو انتخاب کنیم که در چه زمینه ای جستجو کنید تصاویر یا متن ها. شما در جستجو به صورت همزمان هم متن ها برایتان جستجو میشود و هم تصاویر که تصاویر در یک ستون در سمت راست برای شما نمایش داده میشود.

همچنین تبلیغات در این سایت کمی زیاد هست که باعث میشه کاربران کمی اشتباه کنند. ولی در کل سرعت عمل این سایت خوب هست اگر چه سیستم آن Meta Search Engine هست. همچنین اگر شما ظاهر سایت برای تان مهم هست اصلا سمت این سایت نروید.

دیگر سایت های جستجوگر ایرانی

- پایاب http://www.payab.com/

- پارس ایندکس http://www.parsindex.com

- منیران http://www.moniran.com

شما هم اگر سایت های دیگر ایرانی را میشناسید در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید.

معرفي انواع مرورگرها

در اينجا قصد داريم به بررسی تعدادی از اين مرورگرهاي اينترنتی بپردازيم، زيرا تعداد زيادی از کاربران با ابزارهای مفيد و ايمن اينترنتی آشنايی ندارند و عدم اين آگاهی مي تواند عواقب خطرناکی برای آنها داشته باشد.



مرورگر اينترنتی چيست؟

 مرورگر اينترنتی در حقيقت نرم افزاری است برای مشاهده ي سندهایHTML (HyperText Markup Language) ، اما از آن مي توان به عنوان دروازه اي برای ورود به دهکده ی جهانی هم ياد کرد. مي توان گفت مرورگر اينترنت مهم ترين ابزار برای استفاده از اينترنت به حساب می آيد.

کدام مرورگر اينترنتی بهتر است؟

 در حال حاضر شرکت های مختلف، مرورگرهای زيادی را روانه ی بازار کرده اند. به همين دليل برای انتخاب مرورگری خوب، عاملهای مختلفی مانند سرعت، امنيت و خوش دست بودن را بايد در نظر گرفت. در ادامه می توانيد با چند مرورگر معروف اينترنتی آشنا شده و بهترين آنها را برای گشت و گذار خود در اينترنت انتخاب کنيد. امتيازهايی که به هر يک از اين مرورگرها داده شده، بر اساس آزمونهايی است که منتقدان سايت PC World بر روی تک تک اين مرورگرها انجام داده اند. 
فاير فاکس (Firefox)




اين مرورگر در اولين حضورش توانست شوک زيادی را به مايکروسافت وارد کند. زيرا تا قبل از به بازار آمدن فاير فاکس، مرورگر مايکروسافت (IE) بيش از 98 درصد کاربران اينترنتی را در اختيار خود داشت. ولی کمتر از يکسال و نيم پس از ورود اين رقيب تازه نفس، اين رقم به 84 درصد کاهش يافته است!


به عقيده ی خيلی از استفاده کنندگان فايرفکس، اين مرورگر سريع، ايمن و خوش دست است؛ يعنی کار کردن با منوها و قسمتهای تنظيمی اش بسيار راحت است. بيشتر کارشناسان با مقايسه انواع مرورگرها، فايرفاکس را ايمن تر از IE و با ظاهری مناسب تر از مرورگر اپرا (نگارش رايگانش) دانسته اند. از امکانات فايرفاکس می توان به Tabbed Browsing يا TB (عدم نياز به باز شدن هر صفحه ی وب در پنجره ای جداگانه)، جلوگيری از باز شدن صفحات تبليغاتی، مديريت قابل قبول برای کلمه های عبور و دريافت فايل، امکان ذخيره ی سريع صفحات وب و قابليت از بين بردن اطلاعات شخصی موجود در کامپيوتر اشاره کرد. اين اطلاعات شخصی عبارتند از: سايت هايی که در گذشته ملاحظه کرده ايد (تاريخچه يا History )، رد پايی که سايتها در کامپيوتر شما به جای ميگذارند ( Cookies )، کاشه ( Cache ) و اطلاعات کاربری (کلمه عبور و شناسه که در حافظه مرورگر باقی می مانند). البته در آزمون های به عمل آمده از اين مرورگر، مشاهده شده که فايرفاکس نمی تواند به طور خودکار به برخی از سايتها مرتبط شود؛ از جمله تعدادی از سايتهاي بانکی که امکان استفاده از کارتهای اعتباري را مي دهند.


اپرا (Opera)

اپرا بين بقيه ی رقبای خودش، تنها مرورگر پولی و غير رايگان به شمار می رود و به پول ما تقريبا سی و پنج هزار تومان ناقابل قيمت دارد. البته نگارش رايگان اين مرورگر هم قابل تهيه است، با اين تفاوت که درون آن آگهی های تبليغاتی هم وجود دارد. اما وجود اين تبليغات به هيچ وجه باعث مختل شدن کار مرورگر نخواهد شد. 

اپرا مرورگری پايدار ( Stable )، سريع، خوش قيافه به همراه امکانات صوتی ويژه اي است. اين مرورگر امکاناتی مانند TB، مديريت بر کلمه های عبور، جلوگيری از صفحات بازشو و پخش و خواندن اخبار از گروه خبری RSS را نيز دارد. 

کار کردن با منوهای تنظيم کننده ی اپرا کمی سخت است، ولی مديريت و امکانات جالب اين مرورگر در مورد صفحه هاي بازشو ( Pop-Up ) مثال زدنی است. آزمون های به عمل آمده نشان داده اند که اين مرورگر به خوبی توانايی ارتباط با سايتهای مالی (مانند سايتهای بانکی) را دارد. اين امکان در مرورگرهای ديگری مانند فايرفاکس، IE، موزيلا و ... با کمی مشکل رو به رو است. البته چون در حال حاضر سيستم بانکی اينترنتی در ايران جا نيفتاده است، ممکن است اين موضوع برای کاربران ايرانی زياد مهم نباشد!





موزيلا (Mozilla)


شکست مرورگر نت اسکيپ (Netscape ) در مقابل IE، نقطه ی آغازی براي پيدا شدن و يا مطرح شدن ديگر مرورگرها بود و يکی از آنها مرورگر موزيلا است. اين مرورگر بر پايه ی کدهای نت اسکيپ قديمی و با بر طرف کردن ايرادهای آن نوشته شده است. اين مرورگر مانند فاير فاکس امکاناتی چون TB، جلوگيری از نمايش صفحات بازشو، نظارت دقيق روی کوکی ها و ... دارد. به علاوه در موزيلا قسمتی هم برای دريافت نامه های الکترونيکی و جلوگيری از ورود هرزنامه ها (Spam ) در نظر گرفته شده است.

اما اين مرورگر هم مانند فايرفاکس (محصول ديگر همين شرکت) مشکلاتی برای اتصال با برخی سايتها دارد.


مرورگرمايکرسافت (IE)

تقريبا بيشتر کاربران اينترنتی در سراسر دنيا اين مرورگر را تنها انتخاب خود برای ارتباط با اينترنت مي دانند. اين موضوع دو دليل اصلی دارد: اول، وجود IE در دل ويندوز و بی نياز بودن کاربران به تهيه مرورگر اينترنتی از جای ديگر و دوم معروف بودن بيش از اندازه ي شرکت مايکروسافت. البته اين معروف بودن و پرکاربر بودن باعث شده است که IE در کانون توجه نفوذگران و خراب کارها قرار بگيرد و همين موضوع باعث پديدار شدن مشکلات امنيتی فراوانی برای IE شده است. البته مايکروسافت هم در اين ميان با انتشار وصله های امنيتی سعي در بر طرف کردن مشکلات امنيتی مرورگر خود کرده است. اما متاسفانه تعداد زيادی از کاربران علاقه اي به تهيه يا نصب اين گونه وصله ها ندارند.



مشکلات IE:


مرورگر IE امکان TB ندارد و اين موضوع برای مرورگر مايکروسافت نقطه ضعف بزرگی به حساب مي آيد. زيرا بيشتر کاربران در هنگام استفاده از اينترنت مايل اند بيش از چند صفحه وب را به طور همزمان دريافت و مشاهده کنند و اين کار بخش زيادی از حافظه کامپيوترشان را به پنجره های مجزای باز شده اختصاص مي دهد. اما با استفاده از TB می توان تعداد زيادی صفحه وب را هم زمان در پنجره ی اصلی يک مرورگر ديد.



مرورگر IE بدون نصب Service Pack 2 قادر به جلوگيری از نمايش صفحات بازشو نيست و کنترل دقيقی بر ActiveX ها ندارد. به همين دليل مشکلات امنيتی زيادی برايش به وجود می آيد.

اين مرورگر به سيستم عامل ويندوز وابسته است و نفوذگران می توانند از مشکلات امنيتی آن برای ضربه زدن به ويندوز استفاده کنند.



منوهای تنظيمی IE نسبت به ديگر مرورگرها (مانند فايرفاکس) پيچيده تر است و کاربران عادی برای تنظيم آن کمی به مشکل برمي خورند. ذخيره کردن صفحات وب با IE نياز به صبر ايوب دارد! در صورتی که در ديگر مرورگرها سرعت ذخيره به مراتب سريع تر است.



نت اسکيپ (Netscape)


شايد بتوان اين مرورگر را پسر عموي موزيلا دانست! زيرا کدهای نسخه های جديد برنامه، بر اساس مرورگر موزيلا نوشته شده است. ضمن آن که درون اين مرورگر می توان رد پايی از شرکت AOL (America On-Line) را هم پيدا کرد؛ از جمله جعبه ابزار، پيفام بر و .... اين شرکت که جزو امکانات اضافی در هنگام نصب اين مرورگر به حساب می آيد. در نسخه ی جديد نت اسکيپ تغييرات زيادی در شکل ظاهری برنامه به وجود آمده است و خيلی ها آن را يکی از خوش قيافه ترين مرورگرها می دانند. اين مرورگر هم تقريبا تمامی امکانات مرورگر موزيلا را دارد، ضمن اينکه مي توان در جعبه ابزار آن قسمتهايی را اضافه کرد تا به کمک آنها جديد ترين خبرهای اقتصادی، ورزشی و ... را هم دريافت کرد.


اونت (Avant)


اين مرورگر امکانات جالبی برای استفاده ی همزمان از چند صفحه را دارد. به اين ترتيب که شما می توانيد تمامی صفحات را به طور هم زمان و با ابعاد دلخواهتان (کنار هم باز شده) داشته باشيد. اين مرورگر هم می تواند جلوی صفحات بازشو را بگيرد و کنترل خوبی روی کوکی ها دارد. نکته ی جالب ديگر درباره ی اين مرورگر مربوط به شلوغی نوار ابزار آن است، طوری که از شير مرغ تا جان آدميزاد در آن يافت می شود! امکاناتی ماند موتور جستجوگر ياهو!، ايجاد تغيير در اندازه و نوع قلم (در متن های نوشتاری)، تاريخچه و ... را می توانيد به راحتی در نوار ابزار آن بيابيد. 




اين برنامه نمونه ی بارز و کامپيوتری «گنجشک را جای قناری رنگ کردن» است. در حقيقت نمی توان به اين برنامه مرورگر اينترنتی گفت، زيرا که خودش به تنهايی کاربرد ندارد و فقط بايد آن را روی مرورگر مايکروسافت نصب کرد. در واقع با نصب آن می توانيد مرورگر IE خود را به امکاناتی مانند TB، جلوگيری از نمايش صفحات بازشو، کنترل روی ActiveX و ... مجهز کنيد.



اگر شما هم مانند خيلی از کاربران، دل کندن از مايکروسافت را بزرگ ترين غم بشری می دانيد، نصب اين مرورگر رابه شما توصيه مي کنيم. ضمن اينکه اگر از شلوغی نوار ابزار آن خوشتان نيامد، می توانيد فقط با يک کليک راست آن را کمی پاکسازی کنيد تا شباهت بيشتری به IE داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : سینا عباسی